Ademhalen: eigenlijk sta ik er nooit bij stil hoe ik dat nou doe. Mensen halen ongeveer twaalf tot vijftien keer per minuut adem en we hoeven daar gelukkig niet over na te denken. Maar als je gaat letten op je ademhaling, merk je dat er wel verschillende manieren zijn om adem te halen. Welke van deze manieren kan je nou het beste gebruiken, en wanneer gebruik je dan de andere technieken?

Er zijn twee verschillende manieren om adem te halen, met je buik en met je borst.

De technieken
Bij borstademhaling trekken de spieren tussen je ribben samen. Door deze contractie gaat de borstkas omhoog en wordt groter, waardoor er lucht in de longen wordt gezogen. Tijdens het ademhalen kan je ook de borst naar voren en omhoog zien bewegen.

Bij buikademhaling gaat je middenrif naar beneden, zodat de ruimte in je borstholte groter wordt en er lucht in de longen gezogen wordt. Bij deze manier van ademhalen zet je buik een beetje uit, omdat je organen naar voren worden gedrukt.

Normaal gesproken gebruik je, wanneer je ontspannen bent, de buikademhaling. Bij inspanning daarentegen gebruik je vaak behalve je buikademhaling ook je borstademhaling, om zo een zo groot mogelijk longvolume te krijgen en zoveel mogelijk lucht in te ademen.

Borst- en buikademhaling met elkaar vergeleken
Er zijn een aantal verschillen tussen beide vormen van ademhaling.

  • Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren aan moet spannen, terwijl je bij buikademhaling alleen spieren aanspant tijdens het uitademen.
  • Bovendien werkt buikademhaling kalmerend en vermindert het stress. Wanneer je last hebt van stress of gespannen bent, ga je korter en minder diep ademhalen. Hierbij gebruik je vooral je borstademhaling. Wanneer je dan op buikademhaling over gaat, ga je vanzelf rustiger en ook dieper ademhalen. Hierdoor ga je je vanzelf ontspannen.

Over het algemaan is buikademhaling dus beter: het kost minder energie en werkt ontspannend. Tijdens het sporten is het wel belangrijk om ook je borstademhaling te gebruiken.

 
Steekwoorden die passen bij dit antwoord:

buikademhaling, borstademhaling, buik, middenrif, gezogen

Discussieer mee over dit antwoord


Er zijn inmiddels 30 reacties.
Op 27-07-2015 om 23:04 door
bomembesysept
Hai ik heet asraf ik zit op kickboxen maar als ik een wedstrijd speel en ik bijvoorbeeld 1 min pauze heb hoe kan ik van het hijgen weer heel rustig ademhalen om weer verder te gaan.
Toon reactie
Toon reactie
Op 12-06-2012 om 14:58 door
Me
Hallo!, ik heb last van hyperventilatie en ben zojuist naar de Fysio geweest. Daar wordt mij weer verteld dat buikademhaling niet perse beter is en het beter is om via je borstkas te ademen.
Op 12-01-2012 om 20:22 door
ina
hallo m ik wil je graag een raad geven probeer als je hyperventilatie heb naar het ziekenhuis te gaan ik heb zelf 25 jaar gelopen met het idee hyperventilatie volgens de dokters maar nu schijnt het dat ik last van hartritme stoornis te hebben heb ik 25 jaar mee gelopen nu de laaste 3 jaar gaat het beter met me heb er medicijnen voor wil je niet bang maken want het kan geen kwaad maar er zijn medicijnen voor vandaar nou veel sterkte nog gr ina
Toon reactie
Op 04-09-2010 om 23:15 door
M.
Hallo, Ik ben een meisje van 13 jaar, en ik heb last van mijn ademhaling ik haal te diep in en mijn dokter zei dat dit de hormonen zijn. Ik heb nu al 1,5 jaar last van hyperventilatie. Nu vraag ik me al een tijd af, Zijn dit wel de hormonen? Ik ben nog niet ongesteld, maar zou het na mn eerste ongsteldheid over kunnen gaan of zijn het de hormonen niet? Antwoorden A.u.b dan weet ik of ik naar de dokter moet of niet. Gr. M.
Op 04-02-2010 om 19:17 door
Steve Rijmen
hallo, ik speel fluit en heb ook een vraagje ivm buikademhaling Omdat ik steevast veel 'te hoog' adem probeer ik erop te letten dat ik 'met de buik adem' terwijl ik fluit speel, maar nu krijg ik als reactie van mijn fluitleraar 'dat ik mijn buik niet zo moet uitsteken, dat je de lucht immers niet inademt in de buik'! Nu begrijp ik het echt niet meer... misschien moet ik het uitzetten van de buik meer proberen voelen als een 'gevolg' van de inademing? Volgens hem kan je zelfs inademen met ingetrokken buik omdat je de buik bij inademen in principe niet nodig hebt... groetjes Steve
Op 13-05-2009 om 11:08 door
Esseboom
Beste mensen,
Ik zing dus ook en weet dat dan de buikademhaling het beste is.
Hoe werkt dan deze techniek. Is het dan hetzelfde als hierboven beschreven?
Heeft u nog meer tips om mijn ademhalingstechniek voor het zingen te verbeteren?
Groetjes,
Joyce

Op 19-03-2009 om 18:34 door
lynn
waar zijn de plaatjes
Op 21-10-2008 om 15:59 door
ljdffg
Toon reactie
Toon reactie
Toon reactie
Op 21-04-2008 om 20:38 door
Deny Ardesch
Ik zit met een probleem.
Tijdens het sporten, ik doe aan motorcross en voetbal, ben ik heel snel buiten adem. Dit heeft niets met mijn trainingsarbeid te maken , want ik train meerdere malen per week. Ik denk dat ik verkeerd adem haal of misschien wel tijdens inspanning soms mijn adem inhoud. Ik zou graag willen weten hoe ik tijdens grote inspanning moet ademhalen en hoe ik mij dit kan aan leren.

gr Deny

Op 01-02-2008 om 11:20 door
Nellen
Ik heb veel last van verkoudheid.
Kan een infrarood saunasessie hierop van gunstigge invloed zijn?
Wat moet ik doen/laten/temperatuur/tijd bij een infrarood saunasessie?
Groetjes
Piet.

Toon reactie
Toon reactie
Op 12-09-2007 om 15:29 door
lol
people are wondering... what the fuck are you typing?
Op 25-06-2007 om 20:23 door
robert feskens
Geachte,ik wil weten ?hoe heet de belangrijkste spier voor de ademhaling ?
graag uw reactie
groeten feskens r

Op 03-06-2007 om 18:43 door
steven greven
Onze zoon van bijna 9 jaar, gaapt de laatste tijd erg veel. Hij gaat op normale tijd naar bed, en slaapt ongeveer 10 uur onafgebroken. Is dit iets om ons zorgen te maken?
graag uw reaktie.

fam.greven

Op 02-04-2007 om 21:15 door
marcel
ik weet me geen raad met mijn ademhaling , wordt er gek van . geeft stof tot nadenken
Op 01-03-2007 om 16:32 door
Frits Wiegant
Nuttige info, maar bij je buikademhaling spannen zich wel degelijk spieren aan tijdens de inademing, nml je middenrif en ontspan je deze weer bij de uitademing. Voorts kan je je navel met je buikspieren verder naar achteren trekken om nog iets meer uit te ademen. Dit wordt o.a. tijdens yoga-oefeningen gebruikt. Bij een buikademhaling kan je met wat oefening de volgende ademcombinaties krijgen: 1) actief in en passief uit, 2) passief in en actief uit, 3) actief in en actief uit. Dit kan je bij elke goede yoga leraar onderwezen krijgen.
Voorts zijn er ook goede boeken over de ademhaling en pranayama (yogische ademoefeningen) te koop.

Sat nam, Frits Wiegant, Kundalini yoga leraar

Op 25-02-2007 om 01:33 door
zober
hai mijn naam is zober en ik ben 21 jaar oud.
ik heb gehoord van mensen dat ik heb problemen met ademhalen.
dat ik korter en minder diep ademhaal dan normaal.
ik heb vroeger astma gehad maar dat was over toen ik 4 jaar werd.
maar ik heb gelukkig geen last van astma. Ik weet niet wat ik moet doen, of het een probleem is of erg is.
is dat eigenlijk erg dat ik korter en minder diep ademhaal?
moet ik naar een arts gaan?

Groetjes
Zober

Toon reactie
Op 22-11-2006 om 10:51 door
peeters robert
is de rechterlong even groot als de linker? Dit is een kwisvraag,tot hiertoe geen antwoord op gevonden.Kun je me mailen.Bedankt bij voorbaat
Op 09-10-2006 om 23:27 door
Kees de Bruijn
Hoi, ik ben enkele weken geleden gestopt met roken. Maar tijdens sporten, kom ik nog behoorlijk wat lucht te kort, snel moe en kortademig.
Ik wil me longen(longspieren) tijdens rustperiode ook trainen om schoner te worden, hoe kan ik dat het beste doen?
Is er geen natuurlijk spul, of desnoods chemisch spul om mijn longen te reinigen?
groeten, Kees

Toon reactie
Toon reactie
Op 13-07-2005 om 16:22 door
Anoniem
Leuk om te lezen, loop sinds kort bij de fysio ivm mijn ademhaling en die heeft mij precies hetzelfde verteld.